التخطي إلى المحتوى الرئيسي

ربما هو الخطاب الأخير


فى أحد الليالى .. تقريبا بعد الاعلان الدستوري المشئوم رجعت البيت وحلفت انى مش هنزل غير لما يحصل ..




رجعت البيت مخنوق وقرفان وحاسس انى فى اليوم دا كبيرت 30 سنه مره واحده
حسيت ان شعري ابيض وهموم على قلبي اد الجبال ، بصيت فى عيون الناس لقيتهم مش مهتميين ، لقيت منهم الى معانا بس متضايقيين ، والى منهم شايفنا مجرميين ، وساعتها قررت انى مش هنزل غير لما الثورة تدخل قلب كل واحد فيهم .. مش هنزل غير لما ننزل مع بعض .

جاي اقولكم النهاردا ان الناس دي فاقت وسبقتني على الميدان ... وبينادو عليا علشان انزلهم وفى منهم الى بيتأسف ليا ، خلاص انا نازل ومش ناوي ارجع وايدي فى ايدهم وهنهتف سوا " عيش .. حرية .. كرامة إنسانية "
بس جايز حد فينا ميرجعش .. جايز انا ... جايز هما ... جايز احنا الاثنين .. الاكيد ان فى غيرنا ملايين نازليين ومكمليين .. اصل خلاص الثورة رجعت تتولد فى قلب كل واحد فينا من تاني .....
ولو انا مرجعتش ليا كام طلب كدا ونفسي يتنفذوا:
1-  امي و ابويا واختي خلو بالكم منهم
2- عايز جنازه زي بتاعت جيكا "كلنا بنحسدك يا جابر"
3- قرايبي الأخوان عرفوهم ان الأخوان هما الى قتلوني .. ان هما الى قتلوني
4-  مصر امانة فى إيدكم
5-  حق الشهداء لازم يرجع
6-  حزب الدستور لازم يبقي اقوي حزب فى مصر ، تطهير الحزب
7-  باقي طلباتي لو دورتم هتلاقوها فى حاجتي الى مش بخلي حد يقرب منها (:
8- عايز اقولكم دورو كويس اوي علشان مش هتلاقوا كل حاجه فى مكان واحد :)

الله .. الوطن .. الثورة .








تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

الحالة الرابعة

هي بالفستان الي فوق الركبة بحاجات بسيطة، واسع شوية كتير من تحت وضيق شوية كتير من فوق-زي موضة الستينات ..، وبنرقص مع بعض على مزيكا (انا لحبيبي) وبنضحك بصوت اعلي من المزيكا العالية ع ضوء الشمس اللى ضارب ف عنينا.

.-*-.: بــ الله ـسم الـرحـ م ــن الرحيـم :.-*-.

أنا هنا علشان أكتب أنا هنا علشان تسمعنى أصلا لو مسمعتنيش مش مهم المهم أن ممكن فى يوم من الايام يجى حد و يسمعنى أنت هنا داخل مدونتى " فمرحبا بك دائما "

الحالة الثالثة

وقتها كان المكان غير المكان ، والسما غير السما ، الكون تقريباً كان غير الكون.. مختلف ، الوانه زاهيه ورائحة فانيليا-اللى بنحبها- ف كل مكان، ورغم الزحمة إلا اننا كنا لوحدينا-مش حاسين بحد، كأن الكون بطّل لفّ والجاذبية قالت لنيوتن انت غلطان ..، ومع اول نظرة، واول مسكة ايد، واول انا معجب بيكي كل شئ وقّف مكانه، وانتهى.